Jarenoverzicht zeilschip Abel Tasman

4 februari 1913 -> van stapel gelopen bij JJ. Pattje Zonen te Waterhuizen / 17 april 1913 -> in de vaart genomen

17 april 1913 - 15 april 1917

  • Peter Wilhelm Engellandt uit Breiholz (D)
  • 'HERMANN'
  • 119 BRT; 101 NRT
  • 26,37 x 6,45 x 2,72

15 april 1917 - ... 1918

  • Schonerreederei 'Heins' uit Hamburg (D)
  • 'HERMANN'

... 1918 - 27 maart 1926

  • Firma 'Matthias Nielsen GmbH' uit Apenrade (D)
  • 'HERMANN' wordt 'LUCIE'
  • Thuishaven wordt Flensburg (D).

27 maart 1926 - oktober 1953

  • Christopher Meeder uit Kiel (later Westerrönfeld) (D)
  • 'LUCIE'
  • 1927: In Flensburg (D) wordt een motor ingebouwd (100 PS / 2 cilinder / Callesen Glühkopf).
  • Verlenging van 8 meter.
  • 1935: In Hamburg (D) wordt de motor vervangen (100 PS / 2 cilinder / Deutsche Werke Diesel).
  • Vaargebied: Noord- en Oostzee van Finland naar België (Engeland wordt niet aangelopen).
  • Vervoer van oa hout, stukgoederen en graan en tijdens oorlog proviandschip (aardappeltransport) voor de 'Kriegsmarinewerft' in Kiel (D).
  • 1939: inzet voor het Arsenaal (Kiel, D) met nachtvaarten naar Denemarken.
  • Einde van de oorlog: voor anker in de stad Kopenhagen (DK).
  • Na de oorlog: met andere Duitse kustenzeilers naar Aschau / Eckernförderer Bucht (D), door de engelsen geregistreerd en weer terug in de vaart.
  • December 1939: 'LUCIE' wordt weer 'HERMANN'.
  • Thuishaven wordt Hamburg (D).
  • 1950: In Rendsburg verlenging van 6 meter en opbouw op het achterschip.
  • 160 BRT; 121 NRT; 230 ton

oktober 1953 - juni 1956

  • Georg Peterson (was zetschipper onder Kapitein Meeder)
  • 'HERMANN'
  • 1954: Verbouwing tot moderne kustvaarder.
  • 38,37 x 6,54 x 2,64
  • 216 BRT; 151 NRT; 270 ton

juni 1956 - ... 1957

  • Mgr. J. Andersen & Co in Norresundby (DK)
  • 'HERMANN' wordt 'LAKSEN'
  • Vrachtschip.

... 1957 - ... 1967

  • Poul Jorgensen & Janus Andersen & Co (DK)
  • 'LAKSEN'
  • Inbouw 4-takt Volund Diesel / 4 cilinder / 226 PS.

... 1967 - ... 1976

  • Hans PM Larsen uit Korsor (DK)
  • 'LAKSEN'

...1976 - ... 1987

  • Jens E. Clemmensen uit Limfjord (DK)
  • 'LAKSEN'
  • 1979: Inbouw Detroit Diesel / 318 PS.

... 1987 - ... 1988

  • Otto Leth & Sven Irgens-Moller uit Aarhus (DK)
  • 'LAKSEN'

... 1988 - ... 1996

  • Sjoerd Faber & Ingeborg Johansen uit Enkhuizen
  • 'LAKSEN' wordt 'ATLANTIS'
  • Ombouw van vrachtschip naar charterzeilschip.
  • 1990: In de vaart als gaffelschoener.
  • Verkort naar oorspronkelijke afmetingen.
  • Zeiloppervlak: 421 qm.

... 1996 - december 2004

  • Rendert Jan & Ina de Waard uit Groningen
  • 'ATLANTIS' wordt 'ABEL TASMAN'
  • 1999: Omvlagging naar Duits 'Traditionsschiff' met thuishaven Barth (D).
  • Inbouw van General Motor Detroit Diesel / 235 KW / 318 PS.
  • Houten masten worden vervangen door stalen masten.
  • Zeiloppervlak: 420 qm.

december 2004 - heden

  • Jeroen Postuma & Marian Ververda uit Kampen
  • 'ABEL TASMAN'
  • 2005: Terugvlagging naar Nederland, thuishaven wordt Kampen.
  • 30 Bedden / 12 hutten / 60 personen dagtochten.
  • Zeiloppervlak: 450 qm.

Bronnen: ‘Deutsche Schoner' band VI Herbert Karting 2007, ISBN 978-389757-330-7 Uitgeverij: HM Hausschild GmbH uit Bremen.  ‘Hanse Sail Rostock' Peter Rath, 2005 Herstellung: Stadtdruckerei Weidner GmbH Rostock Herausgeber: Hanse Sail Verein Rostock eV.