Jarenoverzicht zeilschip Abel Tasman
4 februari 1913 -> van stapel gelopen bij JJ. Pattje Zonen te Waterhuizen / 17 april 1913 -> in de vaart genomen
17 april 1913 - 15 april 1917
- Peter Wilhelm Engellandt uit Breiholz (D)
- 'HERMANN'
- 119 BRT; 101 NRT
- 26,37 x 6,45 x 2,72
... 1918 - 27 maart 1926
- Firma 'Matthias Nielsen GmbH' uit Apenrade (D)
- 'HERMANN' wordt 'LUCIE'
- Thuishaven wordt Flensburg (D).
27 maart 1926 - oktober 1953
- Christopher Meeder uit Kiel (later Westerrönfeld) (D)
- 'LUCIE'
- 1927: In Flensburg (D) wordt een motor ingebouwd (100 PS / 2 cilinder / Callesen Glühkopf).
- Verlenging van 8 meter.
- 1935: In Hamburg (D) wordt de motor vervangen (100 PS / 2 cilinder / Deutsche Werke Diesel).
- Vaargebied: Noord- en Oostzee van Finland naar België (Engeland wordt niet aangelopen).
- Vervoer van oa hout, stukgoederen en graan en tijdens oorlog proviandschip (aardappeltransport) voor de 'Kriegsmarinewerft' in Kiel (D).
- 1939: inzet voor het Arsenaal (Kiel, D) met nachtvaarten naar Denemarken.
- Einde van de oorlog: voor anker in de stad Kopenhagen (DK).
- Na de oorlog: met andere Duitse kustenzeilers naar Aschau / Eckernförderer Bucht (D), door de engelsen geregistreerd en weer terug in de vaart.
- December 1939: 'LUCIE' wordt weer 'HERMANN'.
- Thuishaven wordt Hamburg (D).
- 1950: In Rendsburg verlenging van 6 meter en opbouw op het achterschip.
- 160 BRT; 121 NRT; 230 ton
oktober 1953 - juni 1956
- Georg Peterson (was zetschipper onder Kapitein Meeder)
- 'HERMANN'
- 1954: Verbouwing tot moderne kustvaarder.
- 38,37 x 6,54 x 2,64
- 216 BRT; 151 NRT; 270 ton
juni 1956 - ... 1957
- Mgr. J. Andersen & Co in Norresundby (DK)
- 'HERMANN' wordt 'LAKSEN'
- Vrachtschip.
... 1957 - ... 1967
- Poul Jorgensen & Janus Andersen & Co (DK)
- 'LAKSEN'
- Inbouw 4-takt Volund Diesel / 4 cilinder / 226 PS.
...1976 - ... 1987
- Jens E. Clemmensen uit Limfjord (DK)
- 'LAKSEN'
- 1979: Inbouw Detroit Diesel / 318 PS.
... 1988 - ... 1996
- Sjoerd Faber & Ingeborg Johansen uit Enkhuizen
- 'LAKSEN' wordt 'ATLANTIS'
- Ombouw van vrachtschip naar charterzeilschip.
- 1990: In de vaart als gaffelschoener.
- Verkort naar oorspronkelijke afmetingen.
- Zeiloppervlak: 421 qm.
... 1996 - december 2004
- Rendert Jan & Ina de Waard uit Groningen
- 'ATLANTIS' wordt 'ABEL TASMAN'
- 1999: Omvlagging naar Duits 'Traditionsschiff' met thuishaven Barth (D).
- Inbouw van General Motor Detroit Diesel / 235 KW / 318 PS.
- Houten masten worden vervangen door stalen masten.
- Zeiloppervlak: 420 qm.
december 2004 - heden
- Jeroen Postuma & Marian Ververda uit Kampen
- 'ABEL TASMAN'
- 2005: Terugvlagging naar Nederland, thuishaven wordt Kampen.
- 30 Bedden / 12 hutten / 60 personen dagtochten.
- Zeiloppervlak: 450 qm.
Bronnen: ‘Deutsche Schoner' band VI Herbert Karting 2007, ISBN 978-389757-330-7 Uitgeverij: HM Hausschild GmbH uit Bremen. ‘Hanse Sail Rostock' Peter Rath, 2005 Herstellung: Stadtdruckerei Weidner GmbH Rostock Herausgeber: Hanse Sail Verein Rostock eV.